Ο σκύλος της σκύλας

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΑΝΤΡΕΣ ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ

της Μπάρμπαρα Στάνι

Ενταξει, το παραδέχομαι. Μπορεί να υπερέβαλλα λιγάκι. Αλλά αυτό που ξεκίνησε σαν αγανακτισμένη αντίδραση έγινε ξαφνικά μια συνειδητοποίηση.
Ο άντρας μου κι εγώ παρακολουθούσαμε στην τηλεόραση το “Νόμος και Τάξη” και ήταν μια σκηνή όπου πέντε γυναίκες αστυνομικοί κυνηγούσαν τους κακούς. Και ο άντρας μου, που γενικά είναι εξαιρετικά υποστηρικτικός σε ότι κάνω, λέει: “Μα πως γίνεται και είναι όλο γυναίκες στην οθόνη; Δεν υπάρχουν άντρες στο επεισόδιο;”


Εγώ έμεινα άναυδη. “Δεν το πιστεύω ότι το είπες αυτό” του είπα έξαλλη. Μήπως τελικά ήταν σωβινιστής; Ήταν εμφανές ότι δεν του άρεσε να βλέπει όλες αυτές τις γυναίκες να έχουν εξουσία. Δεν είχα δει ποτέ αυτή την πλευρά του.


Προσπάθησα να του εξηγήσω ότι το σχόλιό του ήταν ακόμα ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο περιθωριοποιούνται οι γυναίκες από τους άντρες. Κάτι που είχα αντιμετωπίσει όλη μου τη ζωή. Κάτι που προσπαθούσα σκληρά να αλλάξω.
Για λίγα λεπτά έμεινε σιωπηλός να σκέφτεται την κατάσταση και αυτό που είπε μετά δεν το περίμενα καθόλου.
boss“Δεν έχω πρόβλημα με τις γυναίκες σε θέσεις εξουσίας” εξήγησε απαλά. “Το πρόβλημα είναι ότι αν οι γυναίκες αποκτήσουν πολύ εξουσία τότε οι άντρες θα έχουν λίγη. Τότε οι άντρες δεν θα μπορούν να είναι άντρες.”
Για λίγο μειναμε και οι δύο σιωπηλοί (έκπληκτοι είναι η πιο σωστή λέξη). Μετά συνέχισε: “Φοβάμαι πως αν οι γυναίκες πάρουν την θέση των αντρών τότε οι άντρες θα πάρουν τη θέση που είχαν μέχρι τότε οι γυναίκες. Μία υποδεέστερη θέση. Δεν θέλω να μπω σε υποδεέστερη θέση.”
Εκείνη την στιγμή ένιωσα πως ο άντρας μου μιλούσε εκ μέρους αμέτρητων άλλων αντρών. Πίσω από το υποτιμητικό του σχόλιο κρυβόταν μια βαθιά υποσυνείδητη ανασφάλεια. Ξαφνικά ο θυμός μου για τον σωβινισιμό μετατράπηκε σε συμπόνοια για τους άντρες. Πόσοι άλλοι άντρες αισθάνονται τρομοκρατημένοι, από τις ισχυρές γυναίκες γιατί νομίζουν ότι η εξουσία δεν φτάνει για όλους;
Πιστέψτε με, δεν δικαιολογώ τον μισογυνισμό ή τις διακρίσεις φύλου αλλά αυτή η φράση με έκανε να σκεφτώ. Ήμουν τόσο συγκεντρωμένη στο έργο μου για την ενδυνάμωση των γυναικών! Ίσως τώρα να ήταν ώρα να διαφωτίσω τους άντρες. Προφανώς φοβούνται την εξουσία μας όσο την φοβόμαστε κι εμείς!
Οι άντρες πρέπει να καταλάβουν ότι δεν επιδιώκουμε την κυριαρχία για τον εαυτό μας ούτε ζητάμε την δική τους υποταγή. Ειλικρινά ζητάμε συντροφικότητα. Θέλουμε να μοιραστούμε την εξουσία, όχι να την υφαρπάξουμε.

(Δημοσιεύθηκε στο SELENE τεύχος Νο 4)
Σχολιάστε

