Εγώ δεν είμαι γυναίκα;

29 Μαΐου 1851, Άκρον, Οχάιο, Η.Π.Α.
Συνέδριο Κινήματος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας

Το ακροατήριο αποτελείται κυρίως από λευκές προνομιούχες γυναίκες ανώτερης τάξης.
Περιγράφει η Πρόεδρος του Συνεδρίου, Φράνσις Ντάνα Μπάρκερ Κέιτζ.

Οι αρχηγοί του κινήματος ρίγησαν μπροστά στη θέα της ψηλής, αγέρωχης, μαύρης γυναίκας με το γκρίζο φόρεμα και το λευκό τουρμπάνι καθώς έμπαινε στην εκκλησία με τον αέρα μιας βασίλισσας και καθόταν στα σκαλιά του άμβωνα. Ένα σούσουρο αποδοκιμασίας ακούστηκε από όλη την αίθουσα. “Γυναικεία δικαιώματα και νέγροι!” “Σας τα έλεγα εγώ!” “Φύγε από εδώ, μαυρομούρα!”… Ξανά και ξανά, νευριασμένες και τρεμάμενες, έρχονταν να μου πουν με αγανάκτηση “Μην την αφήσετε να μιλήσει κυρία Κέιτζ. Θα μας καταστρέψει. Όλες οι εφημερίδες θα μπερδέψουν τον σκοπό μας με την χειραφέτηση των σκλάβων και τους νέγρους και θα μας αποκηρύξουν.” Η μοναδική μου απάντηση ήταν “Αυτό θα το δούμε όταν έρθει η ώρα.” […]
Εκείνη ήρθε αργά και σοβαρά μπροστά, ακούμπησε το παλιό ομπρελίνο της στο πάτωμα και έστρεψε τα υπέροχα εκφραστικά της μάτια επάνω μου. “Μπορώ να πω μερικές λέξεις;” με ρώτησε. Εγώ τότε σηκώθηκα και ανακοίνωσα “Η Σοτζέρνερ Τρουθ”  και παρακάλεσα το ακροατήριο να σιωπήσει για λίγο.
Το σούσουρο καταλάγιασε αμέσως και όλα τα μάτια στάθηκαν σε εκείνη την σχεδόν αμαζονική μορφή που έστεκε σχεδόν 1,80 στο ύψος, με το κεφάλι ψηλά και τα μάτια να διαπερνάνε τον αέρα σαν να ονειρευόταν. Με την πρώτη της λέξη ακούστηκε από το κοινό ένας βαθύς αναστεναγμός.
“Υποστηρίζω τα δικαιώματα της γυναίκας.Εκείνος εκεί ο άντρας λέει ότι οι γυναίκες χρειάζονται κάποιον να τις ανεβάσει στην άμαξα και να τις βοηθήσει να περάσουν πάνω από κάποιο χαντάκι και ότι ζητάνε να παίρνουν τις καλύτερες θέσεις όπου βρεθούν. Εμένα δεν με βοηθά ποτέ κανείς να ανέβω στην άμαξα ή να περάσω από τις λάσπες ή να καθίσω στην καλύτερη θέση. Εγώ δεν είμαι γυναίκα; Κοιτάξτε με! Κοιτάξτε το μπράτσο μου! Έχω οργώσει και έχω θερίσει και έχω ξεχορταριάσει και λιχνίσει και έχω μαζέψει σανό και χορτάρια σε στάβλους και κανένας άντρας δεν έχει δουλέψει όσο εγώ. Εγώ δεν είμαι γυναίκα; Μπορώ να δουλέψω όσο ένας άντρας και να φάω όσο ένας άντρας -αν βρω φαγητό- και να αντέξω και τον βούρδουλα όσο ένας άντρας. Εγώ δεν είμαι γυναίκα; Έχω γεννήσει δεκατρία παιδιά και τα έχω δει σχεδόν όλα να πουλιούνται σκλάβοι και όταν ούρλιαξα με τον πόνο της μάνας μόνο ο Χριστός με άκουσε. Εγώ δεν είμαι γυναίκα;


Μετά λένε για εκείνο το πράγμα στο κεφάλι. Πως το λένε να δείτε; (κάποιος από το ακροατήριο μουρμουρίζει “εξυπνάδα”) Α, μπράβο, καρδιά μου! Τι σχέση έχει αυτό με τα δικαιώματα της γυναίκας ή τα δικαιώματα του νέγρου; Αν το δικό μου το κεφάλι δεν χωρά παρά ένα δράμι και το δικό σας μισή οκά γιατί να μην με αφήσετε να έχω το δικό μου δράμι γεμάτο;
Μετά εκείνος ο ανθρωπάκος εκεί με τα μαύρα λέει πως οι γυναίκες δεν μπορούν να έχουν όσα δικαιώματα έχουν οι άντρες γιατί ο Χριστός δεν ήταν γυναίκα! Από που ήρθε ο Χριστός σας; Από που ήρθε ο Χριστός σας; Από τον Θεό και την γυναίκα. Ο άντρας δεν είχε καμία σχέση με όλο αυτό.


Εγώ δεν ξέρω να διαβάζω, αλλά ξέρω να ακούω. Έχω ακούσει την Βίβλο και έμαθα ότι η Εύα οδήγησε τον Αδάμ στην αμαρτία. Αν, λοιπόν, νομίζετε ότι η γυναίκα έφερε κακό στον κόσμο, δώστε της την ευκαιρία να τον διορθώσει. Αν η πρώτη γυναίκα που έφτιαξε ο Θεός ήταν ικανή για να κάνει τον κόσμο άνω κάτω από μόνη της, τότε όλες αυτές οι γυναίκες μαζί σίγουρα θα μπορούν να τον διορθώσουν και να τον φέρουν πάλι στα ίσια! Και τώρα που οι ίδιες το ζητάνε, οι άντρες καλά θα κάνουν να τις αφήσουν.
Σας ευχαριστώ που με ακούσατε. Τώρα η γριά Σοτζέρνερ δεν έχει τίποτε άλλο να πει.”

(Δημοσιεύθηκε στο 3ο τεύχος του SELENE)

Σχολιάστε

